Sidor

16 december, 2016

Nyckeljakt



Har hittat ännu en nyckel till knipan.

Minneskapslar.

Jag ramlade in på en podcast (Hälsosant avsnitt 43 och 44) och fick en aha-upplevelse. 

Avsnitten handlar egentligen om "Mindful tapping". Det som jag fick en uppenbarelse av var att de pratade om stoppljus, reptilhjärnan och minneskapslar (lite sci-fi sådär). Framförallt hur man reagerar på händelser på grund av hur man upplevt tidigare liknande händelser.

Man brukar ju ibland säga "ryggmärgsreaktion" och det tycker jag är ett bra sätt att beskriva vad det handlar om: En situation man varit med om som gett en stark reaktion både fysiskt och psykiskt, som sedan spökar när man hamnar i liknande situationer.

Låt mig ge ett exempel:
Jag har en vägsträcka där jag för 17 år sedan körde på ett rådjur som stendog. Jag blev ganska omskakad.
Ungefär tio år senare hände det igen på samma vägsträcka. Rådjuret bredsladdade denna gång in i sidan på bilen och sprang iväg oskadd. Jag sket ju nästan ner mig alltså.
För kanske fem år sen började jag köra denna vägsträckan dagligen till och från jobbet. Det har på dessa år inte blivit fler viltolyckor för min del. Trots det så blev jag stressad varje gång jag körde just den här sträckan, och var beredd på att ett rådjur skulle hoppa upp mot bilen. Satt och spände mig med foten på bromsen och fjärilar i magen. Hade helst inte alls kört där, men det var enda vägen till jobbet så jag var ju så illa tvungen.
Det var först för några veckor sen som jag upptäckte att jag inte var spänd längre när jag körde. Minnet med den starka reaktionen hade förändrats och var nu bara ett minne utan fysisk anknytning. 

Dessa minneskapslar kan gälla allt möjligt. Och jag kan mycket tydligt se mönster i mitt beteende för hur det som jag varit med om avgör hur jag reagerar. Det skapar också en ny slags förståelse för hur jag ser på andras oro och rädslor som jag inte haft tidigare. Innan har jag förstått känslorna som människor haft, men inte haft förståelse för varför de reagerat.

Jag fullkomligt älskar att hitta nycklar till hur jag fungerar! 
Det är som att spela ett riktigt svårt spel och genom att följa ledtrådarna hitta skatten som gör att jag levlar upp till nästa nivå!

1 kommentar:

Anna Voltaire sa...

Jag har inte hört begreppet tidigare men det är ju så vi fungerar....och det är riktigt intressant att EMDR fungerar på PTSD. Vi är inte så komplexa som vi tror (eller det är vi ju såklart men om man forskar kan man komma på så enkla sätt att programmera om oss!). Jag hörde i Frankrike om VR-terapi för fobier. Jag har inte hört talas om det i Sverige och kanske jag ska ägna mig åt sånt senare när jag blir psykiater. Googla vetja!
A