Sidor

28 december, 2016

C tipsar


Vill dela med mig av Anxiety Slayers fem goda vanor för att få en mer harmonisk vardag. 
Originaltexten finns här men jag har översatt den till svenska med min egen tolkning ur en utmattads perspektiv.

Vårda dina nära relationer
Var med människor som får dig att må bra. Visa dem uppskattning och kärlek.
Aldrig tidigare har jag varit så medveten om hur trygg man känner sig när man har personer som man kan förlita sig på runtomkring sig. Som sjuk tar man ofta mer än man ger, men så fort det finns ork så är det en bra idé att ge tillbaka till dem som varit där och stöttat. Det är svårt kan jag säga. Jag behöver bli bättre på att prioritera det.

Byt ut de ytliga förströelserna
Stäng av mediabruset, korta ner facebooktiden. Det är så lätt att distrahera sig med ytligheter som egentligen inte gör så mycket för ens mående förutom att ge en dåligt samvete och öka stressnivån.
Prioritera saker som ger mer harmoni. Genuina saker. Läs en bok, kramas med någon eller gå en promenad.

Skaffa redskap
Skaffa redskap för välmående och gör dem regelbundet. Gör dem i förebyggande syfte för att hålla stressen på en låg nivå.
För mig är det (hur klyschigt det än må vara) kroppsavslappning/meditation, egentid och naturen. Just nu. Men sånt ändrar sig. Träning hoppas jag snart blir ett redskap för mig igen.

Fördjupa dig
Ta dig tid att fördjupa dig och göra mer av det som du känner är bra för dig. Om du mår bra av Yoga så lär dig mer om det. Om du mår bra av avslappning så planera in en riktigt lång stund några gånger per vecka. Är det knyppling som är din grej så hänge dig!

Hjälp andra
När vi hjälper andra fokuserar vi mindre på oss själva och våra egna bekymmer.
Jag tycker också att man får ett annat perspektiv på det man varit uppjagad över, vikten av ens tankesnurror lättar på nåt sätt och får mindre kraft.
Att stötta medmänniskor i utmattningsforum på Facebook har varit något som jag återkommit till i perioder. Det är lättare att se lösningar på andras problem och det är tillfredsställande att man kan hjälpa bara genom att läsa och svara på några ord.

Inga kommentarer: