Sidor

04 april, 2016

Pseudo-extrovert

Jag blev tipsad att läsa boken Quiet - The Power of Introverts in a World That Can't Stop Talking.

Kortfattat så handlar boken om introvert personlighetstyp och hur man hanterar sin introverta sida. Den tar upp samhällets syn på introverta, hur introvertas belöningssystem fungerar, hur man fungerar i en relation och hur jobbsituationen påverkar ens prestation.
Oerhört intressant!

Jag förstår plötsligt allt. Allt faller på plats. Jag ser allt klart och tydligt.
Vägen fram till min krasch blir så rak i backspegeln.
Oerhört läskigt och samtidigt fantastiskt upplyftande eftersom jag sökt efter anledningar till att jag blev sjuk, och verktyg för att kunna hantera min framtida vardag.
Detta känns helt rätt!
Ja, det känns som en stor och viktig pusselbit iallafall.

Det som jag starkast relaterar till som introvert, är att jag behöver ladda energi ifred och trivs med att vara ensam. Belöningar lockar inte riktigt mig, utan jag måste tro på min sak för att göra ett bra jobb. Jag grubblar, vrider och vänder på saker och ting och bestämmer oftast vad jag ska säga innan jag öppnar munnen.
Jag har också tänkt tillbaka till hur jag var som barn, innan jag började anpassa mig till "hur man vill vara". Jag var tystlåten och ordentlig, ville inte sporta i grupp och jag hade väldigt lång uppvärmningstid i nya situationer.

Jag förstår nu efter att jag läst boken att jag gjort många saker som går emot min natur som introvert. Jag har anpassat mig till ett mer extrovert beteende och livsstil, pseudo-extrovert kan man säga att jag blivit. Det har fungerat fram till den punkt i mitt liv där det extroverta dominerade och jag hamnade helt ur balans.

För visst kan man göra extroverta saker som introvert, och tvärtom. Det är inte svart-vitt det här utan en glidande skala. Men när livet blir alltför extrovert och man egentligen är introvert så tar energin slut. Man får aldrig chans att ladda upp. Man behöver balans och återhämtning.

Jag förstår nu att jag behöver skapa bättre balans och förbättra förutsättningarna för min introverta sida. Anpassa mitt jobb, min fritid och ja, hela livet till mig, istället för att anpassa mig själv till livet, så att jag får bättre livskvalitet och inte bara känner det som att jag inte hinner med det jag vill.

1 kommentar:

Unknown sa...

Jag har också insett att jag är en introvert person och hur mycket man fått förtränga detta då det inte passar in i dagens samhälle. Men att komma till insikt är ett stort steg i rätt riktning. Heja :-) Verkar vara en bra bok. Själv har jag någon liknande hemma men den är på svenska och jag har inte klarat att läsa den - ännu.
Kramar