Sidor

12 januari, 2016

Redskap och skydd

Man behöver skydd mot stress. Redskap så att säga.
För en del kommer skydden naturligt men för en del faller det inte på plats lika enkelt. Då får man luska och testa sig fram.

Vad som är ett skydd är ganska individuellt och beroende av hur personen i fråga mår och har för intressen.

En del redskap kan man använda i förebyggande syfte och en del för att lugna ner en aktiv stressreaktion. En del funkar i båda lägena.

Jag har så lite energi, så just nu är mina skydd sådant som inte tar så mycket energi.

Kroppsscanning - För att öva kroppen på att slappna av och för att somna lättare. Jag kör med en app i mobilen som heter Calm.

Meditation - För att lugna tankesnurrorna som kommer. Efter några månaders övning så kan jag observera ovälkomna tankar och låta dem vara ifred. Tankar som annars hade upptagit hela mitt huvud och spårat ur relativt snabbt.

Promenader - Att röra på kroppen och vara i naturen lugnar mig och det hjälper kroppen att läka. Det ger även bättre sömn att vara ute i dagsljus. Nåt med melatoninnivåer har jag hört.

Vila - Så ofta det känns som att det behövs.

Skriva - Att få ur sig funderingar på papper ger så mycket. Dels när man skriver, dels när man läser tillbaka.

Långfrukost i stillhet - Att sitta med lugn musik och tända ljus helt själv i köket och se solen gå upp. När jag kan så sitter jag gärna flera timmar.

Duscha länge - Känna hur vattnet strilar, fundera, slappna av.

Kontakt - Jag blir lugn av att klia mina barn på ryggen. Och att sitta riktigt nära min make. Vi är flockdjur och behöver fysisk kontakt. Det finns en anledning till att barn vill hålla handen när de är rädda, eller vill sitta i knät när de är ledsna. Omedvetna skydd redan från början.


Inga kommentarer: