Sidor

18 september, 2015

Utom kontroll

Det är väldigt knepigt det här med sjukdomar. Iallafall utmattning.
Jag visste inte att man kunde må såhär!
Jag känner att jag inte har någon kontroll. Kroppen kör sitt race och jag har ingen möjlighet att påverka.

Jag kom att tänka på det närmaste jag varit den här känslan innan, och det var när jag var gravid: Under en längre period har man olika symptom och besvär som växer och blir större. Man märker av dem mer eller mindre tydligt och har inte någon möjlighet att påverka, bara lindra. Sedan börjar förlossningen, en smärtsam upplevelse där man inte har någon kontroll, det gäller mest bara att stå ut och känna efter vart kroppen styr.
Så känner jag även nu. Jag har ingen möjlighet att kontrollera sjukdomsförloppet, skynda på det eller påverka hur jag mår. Det gäller bara att låta det ske, lindra när det går, och se till att energinivåerna blir påfyllda.

Inga kommentarer: